Wat betekent Pasen?

Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Toch weten veel mensen niet meer wat er met Pasen gevierd wordt. Wat is de betekenis van het christelijke Paasfeest?

De opstanding van Jezus

Met Pasen wordt de opstanding van Jezus Christus gevierd. Eigenlijk moet je wanneer je naar de betekenis van Pasen zoekt altijd ook nadenken over Goede Vrijdag. Op deze vrijdag werd Jezus gekruisigd. Op zich niet zo’n opvallende gebeurtenis. Er werden in de tijd van Jezus veel mensen gekruisigd door de Romeinen. Opvallend is echter wel dat Jezus van tevoren over Zijn dood spreekt en zegt dat Hij zelf voor de dood kiest. Dat is meer dan een opvallende dood.

De noodzaak van Jezus’ dood

Jezus sprak over de noodzaak van Zijn dood. Hij vertelde dat Hij moest sterven om de gebrokenheid en zonde van de wereld moest dragen. Zijn dood aan het kruis van in die zin dus veel meer dan een terechtstelling. Aan het kruis droeg Hij de straf op de zonde.

Overwinning op de dood

Met die wetenschap is Pasen beter te begrijpen. Jezus droeg vrijwillig de straf op de zonde: de dood. Hij bleef alleen niet in de dood maar overwon deze. Door deze overwinning hoeft niemand de straf op de zonde te dragen. Jezus keek de dood in ogen voor ons. Het betekent dat dood niet dood meer is. Er is perspectief en hoop. Met dit leven houdt het niet op. Er is door en in Jezus Christus echt Leven.

Kruistocht (Tim Keller)

Tim Keller behandelt in dit boek in zijn eigen, aansprekende stijl het verhaal van het leven van Jezus Christus. Hij laat daarbij niet alleen de weg naar eeuwig leven zien, maar ook de geschiedenis en het doel van onze wereld.




Reacties


St.Maria

Jullie gelovigen zijn dom, het is een middeleeuws gebruik om onverklaarbare dingen te interpreteren als het werk van God! God bestond niet, nu niet en nooit niet, dikke leugens die je hier schrijft, je leeft in de 21e eeuw gast, get real! Get a life!

Tja, wat zal ik zeggen? Ik denk dat het goed is om elkaar te blijven respecteren. Ook als je een verschillende kijk op de dingen hebt. Natuurlijk is het mogelijk dat jij op basis van argumenten een andere mening hebt over Jezus Christus. De opmerking dat geloven middeleeuws is, kan ik alleen moeilijk als een tegenargument zien. Ik ben benieuwd waarom 'geloven' naar jouw mening per definitie middeleeuws is. (Henk)

 



Anoniem

Ik vind niet dat als je gelovig bent, dat je dan dom zou zijn. St.Maria heeft wel een punt als ze het heeft over het interpreteren van onverklaarbare dingen. Dat noem ik niet zoeken naar de waarheid maar misschien wel bang zijn! Niet willen zien wat de echte wetenschappelijke waarheid nou eigenlijk inhoud, maar je vasthouden aan een “ iets “ dat wonderen zou verrichten. Het idee is mooi hoor, geloven. Maar ik (als ongelovige) vind het als je gelovig bent, dat je niet dit soort verhalen letterlijk moet nemen. Iedereen zijn eigen mening!

 



Van Hout

Waarom valt Pasen niet op een vaste datum zoals Kerstmis steeds op 25 december valt?

Omdat Goede Vrijdag altijd op vrijdag wordt gevierd en Pasen op zondag is het niet mogelijk om een vaste datum te kiezen (Henk).

 



Emiel

St.maria ik ben zelf katholiek opgevoed maar ben hier heel vrij in geweest en laat de mensen verder ook in hun waarde maar om gelovigen nu dom te noemen vind ik vrij kortzichtig

 



Easyrider

Maar wat heeft de paashaas en de eieren met Jezus te maken? Jezus is opgestaan na 3 dagen. Vanwaar ode aan de haas en eieren?

De christelijke betekenis van Pasen heeft ook niets met hazen en eieren te maken. Deze zijn veel meer verbonden aan het vieren van Pasen als een lentefeest (Henk).

 


 
Comment?
 

Om spam te voorkomen moet na het invullen van het formulier eerst op de voorbeeld-button gedrukt worden. Daarna ziet u op welke wijze de reactie zal worden weergegeven. Na controle kunt u verzenden.

 


 


rode wijn



Geloof, hoop en liefde

De woorden geloof, hoop en liefde zijn voor de meeste mensen wel bekend. Het zijn woorden die afkomstig zijn uit de Bijbel. De woorden zijn niet alleen mooi, troostend of bemoedigend. Ze plaatsen ons ook steeds voor een keuze. Welke weg ga jij?





Kracht in zwakheid

“Ik begrijp die afbeeldingen van Jezus niet! Waarom wordt hij zo droevig afgebeeld aan een kruis? Het lijkt mij niet de beste manier om iets moois over te brengen.” Het is een reactie van iemand die reageerde op de vraag: “Wat is jouw eerste gedachte bij de persoon van Jezus?”